Krátký výlet po deštivých Beskydech

účastníci: Groula, Krokouš a
Fotky: Petr Vodička
výrazná místa pochodu:
Rožnov pod Radhoštěm / Radhošť / Radegast / Pustevny / vodní nádrž Šance / Lysa hora / pomník Ivančena / Frýdlant nad Ostravicí

1.den - V 9:00 jsem se jen tak tak před odjezdem vlaku sešel s Groulou a Krokoušem ve vlaku. Jízdenky jsme měli do Valmezu.
Když jsme přestupovali v Hranicích tak se začalo zhoršovat počasí a tak jsme se rozhodli dojet až do Rožnova (i když jsme si vylosovali cestu jen do Valmezu). Zapomněli jsme ovšem vystoupit a tak jsme dojeli do Bystřičky. Odtud jsme se vrátili zpět do Valmezu, kde nám zatím lokálka do Rožnova ujela a tak jsme čekali na další - mezitím se úděsně rozpršelo...
Cestu vlakem do Rožnova nám zpestřoval průvodčí, který při pohledu na slejvák venku, nám začal vyprávět o tom jaké to zde bylo během záplav před 3mi lety...

<  Fotky sousoší Cyrila a Metoděje a kapličky na Radhošti

V Rožnově na nádraží jsme si oblékly naše protidešťové výmysly a vydali se na cestu. Nejprve jsme šli k Valašskému muzeu, ale dovnitř jsme nešli, protože lilo a bylo před zavírací dobou. V 18:00 jsme se vydali na výstup na Radhošť. Pršet přestalo až když jsme vystoupali to nejhorší a v 20:30 jsme byli na vrcholku (je to asi 7km). Byla mlha a nevěděli jsme kde přespat. Došli jsme až k hotelu kde mají sice otevřeno do pěti, ale po krátkém bušení nás vpustili dovnitř. Trochu jsme se zahřáli, ale nocovat za 260 Kč se nám zde rozhodně nechtělo. V mlze jsme se vrátili k vysílači a již za tmy jsme na cestě za lyžařskou chatou rozdělali stany. V noci se rozplynula mlha a bylo krásně hvězdnaté nebe...

2.den - Ráno byla opět mlha. Vyrazili jsme na cestu po hlavní a asi jediné hřebenovce: Radhošť-Pustevny. Beskydy jsou jinak typem hor kde člověk sotva kopec vyleze, tak ho zase hned sleze. Přestože mají z těchto míst být vidět krásné rozhledy, tak jsme až na pár rozplynutí mlhy neviděli nic. Jak jsme šli k Radegastu, tak proti nám chodilo stále více lidí a cestou k Pustevnám už bylo dost přelidněno - jezdí tam lanovka či bus a většina lidí se tam nechá vyvézt a pak jde pěšky právě na Radhošť.

<  Radegast

Socha Radegasta je nově zrekonstruovaná. Groula říkal, že dříve měla kapsu a protože se na ní lidé při focení věšeli, tak mu jí utrhli a tak jí na nové soše pro jistotu již neudělali.
Pustevny je již typické komerční turistické centrum i když ty chalupy jsou opravdu hezké. Vydali jsme se od nich po zelené do sedla Tanečnice. Příjemná rovinka a již téměř žádní lidé - všichni jdou radši opačným směrem k Radegastovi. Poté jsme se napojili na červenou a vydrápali se na Čertův mlýn a odtud jsme hned sešli do sedla pod Kněhyní - opět začalo pršet. Na Kněhyni jsme nešli a místo toho jsme odbočili k prameni a okolo ponmíčků na partyzány jsme sešli na lesní asfaltku, která nás dovedla až k říčce Čeladence. Cestou se hrozně rozlilo a na nějakou dobu jsme se schovali v seníku na cestě. Když přestalo pršet, vysvitlo i slunce a lesy se začaly hned vypařovat. Díky tomu se nám naskytl večer pohled na krásnou inverzi.

<  Večerní inverze

Ale mezi tím jsme došli k Čeladence, kterou jsme přebrodili (zkratka) a různýma lesníma cestama jsme se opět napojili na červenou značku. Asi v 20:00 jsme došli k chatě Hubertka pod Smrkem. Je tu pramen a také přístřešek - v něm ovšem spal nějaký houmles a nebylo tam již moc místa. Obyvatelé Hubertky nás upozornili na loveckou chatu Kinská, asi 2 km po vrstevnici. Těsně před setměním jsme k ní došli a rozdělali na plácku před ní stany. Večer jsme posedávali v předsíňce a popíjeli Groulův svařák za světla Krokoušovi "bludičky". Mlha se rozplynula a bylo neuvěřitelně krásné hvězdnaté nebe...

3.den - Sotva jsme dopoledne zabalili tak se opět rozpršelo. Šli jsme za deště k přehradě Šance. Odtud jsme chtěli jít po žluté náš poslední, finální výstup na Lysou Horu. Nakonec jsme k tomuto záměru s Krokoušem ukecali i Groulu a tak jsme se za celkem slušného slejváku začali drápat po blátivé cestě do kopce. Když jsme byli skoro nahoře, tak pršet přetalo a všude byla mlha. Na Lysé Hoře jsme zalezli do bufetu pro turisty - občerstvovali jsme se a sušili věci. K našemu údivu se na severní straně hory mlha i rozplynula a konečně se nám naskytly krásné výhledy na Beskydy a okolí. Na vrcholku jsme pobyli celkem dlouho a když jsme odcházeli, tak se vrcholek opět začal halit do mraků.

Fotky: 1. Vrcholové foto na Lysé Hoře ; 2. a 3. Výhledy z Lys.H. ; 4. Opouštíme L.H., kterou opět zahalují mraky

Šli jsme po modré ke skautskému pomníku Ivančena - hezký pomník. U cesty u tohoto pomníku jsme to pro tento den i zakončili a u cesty jsme si postavili stany. Sotva jsme je postavili, tak začalo opět pršet a já s Groulou jsme pěkně zmokli při hledání nějaké pitné vody, kterou jsem stejně nesehnali....

4.den - Pršelo celou noc a i ráno, když jsme vstávali. Chtěli jsme stihnout vlak a tak jsme si za deště i zbalili a vydali se na cestu, která se místy již změnila v koryta nově vzniklých potoků. Po asi 2 hodinách chůze jsme došli do Frýdlantu nad Ostravicí odkud jsme se vlakem vydali domů. Cestou jsme celkem i uschli, ale venku stále pršelo...